Tot ce trebuie sa stii pentru a deschide un restaurant
Daca ti-ai propus sa intri in domeniul HoReCa si sa iti deschizi propriul restaurant, trebuie sa stii ca lucrurile nu sunt la fel de usoare precum crezi. Inca din etapa de documentare si de concepere a planului de afaceri vei intampina dificultati, iar concretizarea proiectului ti se va parea tot mai indepartata pe masura ce afli mai multe despre acest tip de business.
Chiar si asa, satisfactiile pe care le poti avea in calitate de antreprenor in acest domeniu merita toate eforturile. Asigura-te insa ca iti vei dezvolta si aptitudini de manager si nu te baza doar pe pasiunea pe care o ai pentru bucatarie.
Alegerea conceptului si a tipului de local
Ideea care sta la baza oricarei afaceri de acest gen este aceea de a oferi publicului posibilitatea de a se simti bine intr-un loc special amenajat si de a bucura de gusturi alese. Indiferent daca te vei adresa unui public mai larg sau vei avea un local de nisa, este aproape imposibil sa nu fii subiectiv atunci cand faci alegerile. Acest lucru nu este gresit, insa este important sa te gandesti la toate detaliile atunci cand stabilesti tipologia restaurantului si specificul sau.
Tipuri de localuri
Foarte multi antreprenori prefera varianta sigura a restaurantului clasic. Pe langa faptul ca astfel vei putea satisface o varietate mare de gusturi si preferinte, ai si avantajul de a inchiria localul pentru evenimente importante, precum sunt nuntile sau botezurile. Resursele pentru un astfel de business sunt, poate, mai ridicate decat pentru alte tipuri; de la pregatirea angajatilor pana la gasirea unui spatiu adecvat, te poti confrunta cu o serie de provocari specifice.
Restaurantele cu specific sunt, de regula, realizate in spatii mai mici. Optiunile sunt nenumarate, mai ales ca cererea este si ea tot mai variata in acest sens. Variantele cele mai populare si, probabil, cele mai sigure sunt restaurantele cu specific italian, libanez sau mediteraneean. Asta nu inseamna insa ca pentru bucataria indiana sau pentru cea asiatica nu exista public. Asadar, cantareste cu grija optiunile inainte de a lua o decizie in acest sens.
Daca vrei sa deschizi o pizzerie, avem vesti bune: acest fel de mancare nu se va demoda prea curand, este accesibil si rapid, iar numarul specialistilor care il pot pregati este destul de mare, asa ca nu vei avea o problema in privinta personalului. Te poti remarca prin ingrediente proaspete si combinatii inedite, iar utilajele necesare intr-o bucatarie de pizzerie sunt destul de accesibile si nu foarte numeroase.
Daca vrei sa deschizi un bar si sa incluzi in meniu cateva preparate simple, poti opta pentru o colaborare cu un furnizor, cum sunt firmele de catering, sau pentru servirea unor preparate usor de montat, cum sunt sandvisurile sau salatele.
O alta varianta la indemana este deschiderea unui restaurant de tip fast-food. Preparatele de acest gen sunt apreciate in primul rand pentru viteza de servire.
Unitatile de tip cofetarie sau patiserie sunt, de asemenea, o varianta, mai ales daca apreciezi acest gen de preparate si ai o inclinatie in aceasta directie. In plus, in cazul cofetariei poti opta si pentru varianta lucrului doar la comanda.
Alegerea tematicii
In functie de tipul localului pe care vrei sa il conduci, vei putea lua cea mai buna decizie in privinta amenajarii spatiului in care se va desfasura afacerea ta. La restaurantele cu specific poti include finisaje si decoratiuni din aceeasi zona, restaurantele de tip fast-food pot fi decorate in stilul american al anilor ‘50, iar cofetariile amenajate in stilul shabby chic, retro sau romantic pot cuceri si prin aspectul lor.
Poti apela la serviciile unui arhitect si ale unui designer de interior pentru a lua aceste decizii sau macar pentru a-ti face o idee despre posibilitatile de amenajare a spatiului.
Stabilirea meniului
Informeaza-te cat mai mult si inspira-te din solutiile gasite de alti antreprenori din domeniu pe care ii apreciezi. Alcatuieste un top al celor mai bune localuri de acelasi tip si rasfoieste meniurile acestora pentru a-ti face o idee despre preparatele cautate sau apreciate.
Consulta-te cu personalul care se va ocupa, efectiv, de pregatirea preparatelor pentru a stabili cat de stufos poate fi meniul si suplimenteaza numarul angajatilor daca ceea ce vrei nu este realizabil in formula initiala.
Nu considera aceasta decizie drept una ireversibila. Este important sa ai un meniu atragator inca de la inceput, pentru a castiga clienti si pentru a-i fideliza, insa schimbarile pot fi facute si pe parcurs, chiar in functie de feedbackul pe care il primesti de la acestia.
Amplasarea localului
Alegerea unui loc potrivit este esentiala pentru prosperitatea unui restaurant. Gandeste-te din timp care este publicul tau tinta si alege o amplasare usor accesibila.
Poate fi vorba despre un restaurant de cartier, situat in proximitatea unei zone rezidentiale, sau despre un local destinat persoanelor care lucreaza in corporatii sau familiilor cu copii care viziteaza des parcurile; indiferent de varianta, amplasarea in apropierea si la indemana publicului tinta este vitala pentru succesul afacerii tale.
Importanta planului de afaceri pentru un restaurant
Planul de afaceri este esential atunci cand decizi sa investesti in propriul business. Pentru a te asigura ca acesta va fi cat mai fidel realitatii de care te vei lovi ulterior, realizeaza-l impreuna cu cativa specialisti in domeniul business si legal. Astfel vei afla mai multe despre obtinerea autorizatiilor de functionare necesare si despre taxele pe care trebuie sa le platesti inainte si pe parcursul desfasurarii activitatii.
Discuta cu persoane care au fost implicate in afaceri similare si obtine recomandari de la acestia in privinta organizarii. Orice sfat avizat sau de la cineva care a trecut prin aceasta experienta iti poate fi de folos in perioada incipienta a proiectului si nu numai. In plus, astfel vei fi pus la curent si cu eventualele cheltuieli pe care n-ai putea sa le prevezi in alt context si vei putea aproxima mai bine resursele de care ai nevoie pentru inceput.
Studiaza competitia
Urmareste cum se deruleaza activitatea in localurile care ti-ar putea deveni concurente. Afla care sunt factorii care le determina succesul, de ce le prefera clientii in detrimentul altora, care sunt principalele lor puncte forte.
Analizeaza aspectele ce tin de amplasare, specific, tematica decorului si meniu. Gaseste solutii pentru a le oferi clientilor ceea ce isi doresc si tinteste catre echilibrul perfect intre calitate si preturi.
Advertising si promovare
Promovarea este foarte importanta pentru o afacere in care legatura cu publicul este una directa. Un website de prezentare pentru localul tau poate ajuta potentialii clienti sa te descopere, mai ales daca este optimizat corespunzator.
Pagina de Facebook poate fi folosita pentru tintirea nisata a acestui public, cea de LinkedIn este ideala pentru gasirea unor oportunitati de colaborare in plan profesional, iar cea de Instagram ti-ar putea aduce clienti. Mai mult decat atat, te poti folosi de popularitatea unor persoane cunoscute in aceste medii pentru a-ti promova afacerea.
Nu doar paginile pe retelele de socializare te pot ajuta. In anumite situatii, pliantele si bannerele pot fi chiar mai eficiente, chiar daca par solutii banale si demodate.
De ce autorizatii ai nevoie si cum le obtii
Orice restaurant are nevoie de autorizatia sanitar-veterinara pentru a putea functiona. Pentru a o obtine, vei depune o cerere de inregistrare la Biroul unic al Directiei sanitar-veterinare a judetului in care se afla sediul obiectivului. Alaturi de cerere, vei mai depune urmatoarele acte, intr-un dosar cu sina:
- Declaratie pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor legale de functionare;
- O cerere tip dactilografiata;
- Un memoriu tehnic;
- O schita tehnica pentru fluxul tehnologic al obiectivului si o schita de amplasare si proiectare pentru obiectivele construite ulterior, daca este cazul;
- Contractul incheiat cu Directia sanitar-veterinara pentru serviciile de asistenta, inspectie si control;
- O copie a documentelor care atesta statutul de societate;
- Actul de proprietate sau contractul de inchiriere pentru spatiu, in functie de caz;
- Dovada achitarii taxei de autorizare.
Directia sanitar-veterinara va analiza o serie de aspecte inainte de emiterea autorizatiei. Iata care sunt acestea:
- Amplasarea obiectivului, vecinatatile si noxele;
- Caracteristicile constructiei: materiale, canalizare, sisteme de aprovizionare cu apa;
- Conditiile de microclimat (sistem de ventilatie si de climatizare, umiditate, luminozitate etc.);
- Fluxul tehnologic (utilaje si dotari tehnice, circulatia materiilor prime, a produselor finite si a personalului, spatiile de productie si de depozitare pentru materiile prime si pentru produsele finite, dar si pentru cele necomestibile sau confiscate etc.);
- Capacitatea de productie, depozitare si desfacere a produselor;
- Dotarile de masura si control si sistemele de masurare si inregistrare a temperaturii si a umiditatii;
- Functionarea grupurilor sanitare;
- Spatiile de depozitare pentru ambalaje;
- Sistemele de evacuare pentru deseuri, ambalaje, materiale nefolosibile si produse confiscate sau sechestrate;
- Contractul cu o unitate de colectare si prelucrare a deseurilor, a marfurilor confiscate si a produselor necomestibile;
- Echipamentele, substantele si materialele necesare pentru dezinfectie, dezinsectie si deratizare si spatii pentru depozitarea acestora;
- Starea tehnica si igienica a mijloacelor de transport pentru produsele de origine animala, asigurarea lantului frigorific si a spatiilor destinate spalarii si dezinfectiei acestora;
- Dotarea si incadrarea personalului si atestarea acestuia;
- Implementarea procedurilor standard de sanitatie (SSOP), a planului pentru analiza riscului (HACCP) si a programului de autocontrol si reguli de buna practica (GMP);
- Igiena, echipamentele de protectie si utilitatile pentru igiena personala ale personalului; pentru a te asigura ca echipamentul acestora este mereu curat si ingrijit, poti opta pentru o uniforma personalizata pentru toti angajatii.
- Incadrarea, pregatirea, instruirea, atestarea si controlul starii de sanatate a personalului;
- Supravegherea sanitar-veterinara a unitatii, in conformitate cu normele legale.
Documentele necesare pentru ITM si SSM
Conform HG 161/2006 si modificarilor din HG 37/2010 privind evidenta salariatilor, angajatorii au obligatia legala de a intocmi dosare pentru fiecare dintre salariati si de a le prezenta, la cerere, inspectorilor ITM. Dosarul personal al salariatilor include:
- Actele necesare angajarii;
- Contractul individual de munca, actele aditionale pentru acesta;
- Alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea datelor din registre;
- Fisele de instruire la angajare si cele periodice;
- Evaluarea de risc;
- Contract pentru cursurile privind situatiile de urgenta (echivalentul PSI – prevenirea si stingerea incendiilor) si copia declaratiei de conformitate pentru trusa de prim-ajutor;
- Documentele privind protectia angajatilor (SSM – securitatea si sanatatea in munca) la locul de munca.
Documente necesare de la si pentru pompieri
Proprietarii trebuie sa prezinte, daca sunt solicitate, urmatoarele documente, realizate de o firma autorizata:
- Copia certificatului constatator, intocmit de un electrician autorizat de ANRE;
- Copia planului de evacuare in caz de urgenta;
- Copiile certificatelor de conformitate si garantie pentru extinctoarele din local.
Documentele necesare pentru primarie
Daca incepi un business de tip restaurant, vei avea nevoie sa obtii urmatoarele documente:
- Acordul vecinilor pentru a-ti desfasura activitatea, daca este cazul;
- Avizele obtinute in urma procesului de autorizare, in original sau copii.
Alte aspecte pe care sa le ai in vedere cand deschizi un restaurant
Inainte de a deschide o astfel de afacere, este foarte important sa iti setezi obiectivele si asteptarile in mod realist; antreprenoriatul in domeniul restaurantelor nu este usor si nici nu garanteaza profituri mari si rapide.
Te vei lovi de birocratie inca din faza de concepere a planului de afaceri si de obtinere a autorizatiilor. Recrutarea personalului calificat si construirea unei echipe sunt, de asemenea, provocari cu care te vei confrunta.
Vei avea nevoie de o multime de dotari si echipamente, care pot fi destul de costisitoare. Din fericire, unele dintre ele, asa cum sunt esspresoarele, pot fi inchiriate.
Pe langa utilaje si ustensile, daca vrei sa faci totul ca la carte, va trebui sa le furnizezi angajatilor uniforme. Opteaza pentru culori clasice si croieli simple si personalizeaza-le astfel incat sa se potriveasca cu designul de interior al localului. O varianta eleganta este brodarea uniformelor cu logoul firmei si conceperea unor ecusoane asortate pentru fiecare angajat. Astfel vei putea folosi aceeasi broderie si pentru fetele de masa sau pentru servetele (daca sunt din material textil), conferind localului tau un aspect elegant si omogen.
Sursa foto: Shutterstock
[:]